معماری و انفصال

معماری و انفصال


برنارد چومی، متولد ۲۵ ژانویه ۱۹۴۴ در لوزان سوئیس، یک معمار، نویسنده و معلم برجسته است¹. او یکی از پیشگامان سبک دیکانستراکشن (ساختارشکنی) است¹⁵. او در پاریس و نیویورک زندگی و کار کرده است¹. برنارد چومی مدرک معماری خود را در سال ۱۹۶۹ از Eth زوریخ دریافت نموده است¹. او به تدریس معماری در دانشگاه‌های لندن، انگلستان، نیویورک پرداخته است¹. او معتقد است که معماری باید با به چالش کشیدن و تشکیک در ساختار‌های موجود، به ماهیتِ متلاشی و ازهم‌گسیختهٔ جهان معاصر پاسخ دهد³.
چومی با استفاده از مفاهیم دیکانستراکشن درباره نظم و تضاد برای توسعه نظریات رادیکال درباره چگونگی تزریق‌ایده‌های حرکت، تماشا و رویداد در معماری – که او آن را \"تنش بین مفهوم و تجربه فضا\" توصیف می‌کند – استفاده کرده است. او یکی از معماران کلیدی حرکت معماری دیکانستراکشن بوده که در اوایل دهه ۱۹۸۰ به وجود آمد⁵. او در طول حرفه خود بیش از شصت پروژه را اجرا کرده است¹. او همچنین در سال ۱۹۹۶ جایزه بزرگ ملی معماری فرانسه را دریافت کرده است¹.

کتاب «معماری و انفصال» نوشته برنارد چومی، مجموعه‌ای از مقالات انتقادی است که در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۱ منتشر شده‌اند. این کتاب، تحلیلی روشن و محرّک از مسائلی کلیدی است که مباحث معمارانهٔ دو دههٔ گذشته را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. چومی در این کتاب به بیان دیدگاه‌های فلسفی خود در باب معماری پرداخته است. او معتقد است که انفصال میان فضا‌ها و کاربردشان، ‌اشیا و رویداد‌ها، ذات و معنا، امروزه دیگر امری تصادفی نیست. او با کنکاشی موشکافانه، تناقضات، دوگانگی‌ها و تفاسیر حاشیه‌ای معماری را آشکار می‌نماید. کتاب به سه فصل فضا، برنامه و انفصال تقسیم شده است. در هر فصل، چومی با استفاده از مقالات منتشرشده در طی سال‌های مختلف، به بررسی مفاهیم مختلف معماری می‌پردازد. او معتقد است که معماری باید با به چالش کشیدن و تشکیک در ساختار‌های موجود، به ماهیتِ متلاشی و ازهم‌گسیختهٔ جهان معاصر پاسخ دهد.

خرید کتاب از:

انتشارات فکر نو