فروشگاه اَکنی استودیوز / سوفی هیکس

فروشگاه اَکنی استودیوز / سوفی هیکس

خیابان‌های فرعی باریک و پرپیچ‌وخم گانگْنام تعدادی از منحصربه‌فردترین فروشگاه‌های پایتخت کره جنوبی را در خود جای داده است. در یک چنین ساختاری است ـ بهشتی از آرامش در شهری سریع - که ما یک فروشگاه جدید برای اَکنی استودیوز ساخته‌ایم: یک فروشگاه شاخص که در آن مجموعه‌های مردانه و زنانه خود را به فروش خواهند رساند. سئول شخصیتی بسیار متمایز دارد. تعداد زیادی از برند‌های غربی که سئول خانه‌ی ان هاست ـ برند‌های قدرتمند، با ساختار هویتی قوی ـ به راحتی می‌توانند دچار تزلزل در تبیین شخصیت فردی‌شان شوند. اما به نظر نمی‌رسد این اتفاق افتاده باشد. به عنوان یک بازدیدکننده، تصور ما این است که برند‌های غربی و فرهنگ شهری کره‌ای با یکدیگر به گفت و گو نشسته‌اند.


فرهنگ سوئدی برای فروتنی و بصیرت ارزش قائل است. در مقابل، طرح‌های استودیو آکنه نیرومند و دارای نگره‌هایی هیجانی هستند. ساختمانی که ما طراحی کردیم منعکس‌کننده این تضاد است. آنچه از بیرون مشاهده می‌شود، یک جعبه‌ی سبک نورانی نسبتاً ظریف است: شفاف و شبح‌آلود، اما در اصل، ساده‌ی ساده است. با این حال، ظاهر می‌تواند فریبنده باشد و در این مورد نیز چنین است. به محض اینکه وارد می‌شوید، متوجه می‌شوید که اگرچه فقط یک جعبه است، اما جعبه‌ای است که یک هیولای سیمانی سنگین و فکور، را در خود پنهان کرده است.


این سازه یک ساختمان مستطیل شکل است که در دو طبقه، هر دو از بتن بروتال، با چهار جفت ستون بتنی سقف و طبقه فوقانی را مهار کرده است و در اطراف یکی از این ستون‌ها یک پلکان بتنی شناور می‌چرخد و می‌پیچد و بالا می‌رود. هنگامی که به طبقه بالا می‌روید، متوجه می‌شوید که چیز دیگری در مورد این ساختمان وجود دارد که کمی عجیب است. همانطور که به پایین و اطراف نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که ساختار بتنی ناهموار، توده‌ای کاملاً جدا از دیوار‌های نیمه شفافی است که آن را بر گرفته است؛ گویی این ساختار بتنی در یک ویترین قرار گرفته است.


هیچ دکوراسیونی وجود ندارد. بتن بافت الواری دارد، مانند الوار‌هایی که برای پیاده‌روی روی ساحل در مجمع‌الجزایر استکهلم استفاده می‌شود و لباس‌های استودیو آکنه در برابر دیوار‌های فلزی با انعکاس ملایم. سوئد سرزمین نور و هوا است: نور پر حرارت و هوای تمیز، تازه و نیروبخش که می‌تواند احساس سرخوشی و دنیای ماورایی را القا کند. فضای فروشگاه خیلی متعارف نیست. شما با مناظر سئول قطع رابطه می‌کنید و در نور ملایم روز غرق می‌شوید، از میان دیواره‌های پلی کربنات عبور می‌کنید، نور فلورسنت‌های برهنه بالای سر، که توسط شبکه‌های فلزی پخش می‌شود تلاش می‌کند این حس سبک بودن را تقویت کند، موسیقی نیز در تشدید و تداوم این حس مؤثر است. تلاش شده فروشگاه خیلی بکر و دست نخورده و طبیعی به نظر‌اید، هیچ تجهیزاتی در فروشگاه نمایان نیست؛ کالبدی است بدون احشا یا اندام‌های حیاتی؛ هیچ ابزار مکانیکی مزاحم وجود ندارد، چرا که جو درون را بر هم می‌زند.