برج دریایی/ دورته ماندروپ

برج دریایی/ دورته ماندروپ
نظرگاه جدید و نقطه عطفِ بندر آرهوس دانمارک، برجی است به نام سالینگ که در قامت یک مجسمه شهری دراماتیک با بیان معماری ای قابل توجه شکل گرفته است. بدنه سفید فولادی نظرگاه یک نقطه کانونی و محل ملاقات درخشان و متمایزی در ان بستر است.
بازدیدکنندگان در مسیری پر از تجربیات هدایت می شوند که از کنار اسکله شروع می شود و به سکوی با 7.5 متر بالاتر از سطح اسکله می رسد. مسیر از میان برج به زیرِ سطح شیبدار ادامه می یابد و به اولین افق دید که بالای آب معلق است منتهی می شود. از اینجا، بازدیدکننده توسط پلکانی وسیع به سمت بالا هدایت می‌شود که چشم‌اندازی به مناظر پانوراماْطور از بندر و خلیج دارد. در نهایت، افق فوقانی سرپوشیده، نمایی 360 درجه از شهر و بندر را پیش روی مخلطبان فراهم می آورد.

نظرْگاهِ دفتر معماری دورته ماندروپ نقطه عطفی قابل توجه به بندر اضافه می کند و با بیان هندسه چین خورده خود از محیط اطراف متمایز می شود. با وجود ظاهر متمایز، این برج با اشاره به محیط دریایی به بندر تجاری و تاریخی آرهاوس به لحاظ هویتی کمک می کند؛ بدنه ی سوراخ سوراخ شده سازه ی ورق فولادی با رنگ سفید، احساس بودن در دریا را تقویت می‌نماید.

این برج هدیه ای برای شهر است که توسط بنیاد سالینگ وابسته به گروه خرده فروشی سالینگ به شهر اهدا شده. یک معیار طراحی این بود که برای همه قابل دسترس باشد و به همین سبب در طرح یک آسانسور هم جانمایی شده و البته با دنبال کردن راه پله از پایین به سوی سکوی بالایی، تجربه کاربری یکسانی برای بازدیدکنندگان فراهم می آید. در شب، نور ال ای دیِ پس‌زمینه، برج را از داخل روشن می‌کند و دکل‌های کشتی‌های باری اسکله مجاور را به یاد می‌آورد.