پهلو به پهلو / رابین هیل

پهلو به پهلو / رابین هیل

- خانۀ فارنزورث میس فن در روهه، و خانۀ شیشه‌ای فیلیپ جانسون جزو آثار مهم و تاثیرگذار معماری مدرن آمریکا هستند. این دو خانه در یک محدودۀ زمانی ساخته شده‌اند، و شباهت‌های فراوانی با هم دارند. با این حال تفاوت‌های قابل توجهی در نگاه معماران این دو پروژه وجود داشته است، که بسیار فرا‌تر از انتخاب رنگ فریم سفید (فارنزورث) و سیاه (خانۀ شیشه‌ای) می‌باشد. این تفاوت‌ها در ترجیحات و قواعد زیبایی شناسانۀ دو معمار بزرگ این خانه‌ها نهفته است.  رابین هیل، که یک عکاس حرفه‌ای معماری است. در پروژه‌ای، به بررسی این دو اثر پرداخته است. چشمان مشتاق او در سلسله تصاویر جذابی به مقایسه جنبه‌های مختلف این خانه‌ها پرداخته است.

XX'' 72 x 48 C-Print in plexi Edition # 1 of 5 + 2AP Robin Hill (c)_edited-1.jpg

-فیلیپ جانسون و میس فن در روهه نخستین بار یکدیگر را در مدرسه معماری باهاوس در برلین ملاقات کردند. جانسون در ۱۹۲۰ بازدیدی از این موسسه داشت. و در سال ۱۹۳۰ وقتی که جایگاه حرفه‌ای خود را در فرم تازه تاسیس شدۀ MoMA [موزه هنر مدرن] پیدا کرد؛ به میس سفارش طراحی یک آپارتمان در نیویورک را داد. سال بعد جانسون کار میس را در MoMA به نمایش در آورد. نخستین بار در ۱۹۳۲ کتاب او را در جریان سمیناری دربارۀ سبک بین الملل معرفی کرد. و بعد‌تر در ۱۹۴۷ یک نمایشگاه اختصاصی برای معرفی آثار میس فراهم آورد.

- زمانی که جانسون تصمیم به طراحی خانه‌ای در کانکتیکات گرفت، جای تعجبی نداشت که از الفبای قدرتمند استاد آلمانی‌اش استفاده کند. بعد معلوم شد که تفنگش را به سمت طرحی خاص از میس نشانه رفته است؛ خانۀ فارنزورث! که طراحی شده بود، ولی هنوز عملیات ساخت آغاز نکرده بودند. جانسون ماکت فانرزورث را در جریان نمایشگاه سال ۱۹۴۷ دید. در نظر ستایندگان میس، جانسون طرح را کپی کرده و با این کار اشتباه بزرگی را مرتکب شده بود. اما در واقع جانسون دست به انتخابی هوشیارانه زد!

-با خودم فکر کردم که این ساختمون، فقط یک تقلید سطحی از میسه -- ولی واقعاً اینطوری نیست! ساختمون میس شناور بود، یک ریتم زیبا داشت. اما مال من یک شیء سنگینه که روی زمین قرار نشسته. در واقع خواستۀ من این بود که روی زمین باشه. ساختمون من یک خونۀ آمریکایی شد، کافیه دو قدم بردارید تا به طبیعت برسید. مال میس مثل لوکوربوزیه ست؛ ضد طبیعت! ولی من مثل فرانک لوید رایت بودم. معنی طبیعت برای رایت، دشت بود؛ تالاب‌ها و بوته‌های وحشی بودند.... ساختمون من هم؛ یک خونه-ست، توی یک دشت.

به نقل از فیلیپ جانسون (از کتاب Philip Johnson: The Architect in His Own Words)

- در نگاه اول هر دو خانه، تنها جعبه‌های شیشه‌ای هستند که در زمینه مختص به خود قرار گرفته‌اند. اما این تمام داستان نیست. گفتگوی میان هر خانه با محیط طبیعی مجاورش هویدا می‌کند که چگونه هریک از این معماران در جهات مختلفی حرکت کرده‌اند.

در ادامه شما را به دیدن این تصاویر زیبا دعوت میکنیم (برای مشاهده در سایز اصلی برروی تصاویر کلیک کنید) :

A tale of 2 houses pairing 1 Photos by Robin Hill (c) (5).jpg

'II' 36 x 48 C-Print in plexi Edition #1 of 5 + 2AP Robin Hill (c) aa2.jpg

'III' 52 x 48 C-Print in plexi Edition # 1 of 5 + 2AP Robin Hill (c)_edited-1.jpg

IV' C-Print in plexi Edition #1 of 5 + 2AP Robin Hill (c) aa2.jpg

V' 42 X 48 C-Print in plexi Edition # 1 of 5 + 2AP Robin Hill (c) aa.jpg

A tale of 2 houses pairing 1 Photos by Robin Hill (c) (1).jpg A tale of 2 houses pairing 1 Photos by Robin Hill (c) (3).jpg A tale of 2 houses pairing 1 Photos by Robin Hill (c) (8).jpg

A tale of 2 houses pairing 1 Photos by Robin Hill (c) (15).jpg XVI'' 50 x 40 C-Print in plexi Edition # 1 of 10 + 2AP Robin Hil 2014.jpg A tale of 2 houses pairing 1 Photos by Robin Hill (c) (11).jpg

- نظر شما دربارۀ این تصاویر چیست؟ بین این دو پروژه چه وجوه تشابه یا افتراقی مشاهده میکنید؟ کدام خانه برایتان محبوب تر است؟