سونا اسپرُس / استدیو مَتر دیزاین

سونا اسپرُس / استدیو مَتر دیزاین

-صنوبر [Spruce] سونایی جمع و جور و کوچک است که گرمی و نشاط را در تضاد با چشم انداز سرد و ساکتِ سایت [ایالت نیوانگلند] قرار می دهد. این سونا با مساحت 15مترمربع در سال 2013 توسط استدیو [matter design] طراحی شده است. برنامۀ فیزیکی پروژه، شامل فضاهایی مثل اتاق رختکن، دوش، سونای بخار، و یک حوض کوچک آب سرد است. هر یک از این فضاها در سازماندهی عمودی با توسل به عنصر پله، از یکدیگر تفکیک شده اند. در جایگذاری فضاها دقت بالایی صرف شده، سونا در بالاترین قسمت قرار گرفته، تا بالا رفتن هوای گرم، به گرم شدن بهتر آن کمک کند.

-سیرکولاسیون حرکتی مناسب پلان، باعث ایجاد فیلترهای متعددی شده که خروج گرما از سونا را غیر ممکن میسازد. در ابتدای ورودی؛ عقب رفتگی کوچک، محصوریت مناسبی را جهت تعویض لباس ایجاد کرده است.

 -فضای دوش با پنجره ای قدی، نور نرمی را وارد فضا میکند، که پوستۀ کرکره ای شکل بنا، باعث حفظ حریم آن میشود. پس از آن با یک چرخش، در سطحی بالاتر، سونا قرار گرفته است. بعد با طی کردن مسیری مستقیم به حوضچه آب سرد میرسیم که سقف شفاف آن، حس سردی بیشتری به آن میدهد. در داخل پروژه، سطوح ملایم و مواج سقف با استفاده از چوبی روشن، تداعی کنندۀ فرمهای بدن انسانند، این سطوح در ادامه به یک تکیه گاه برای نیمکت تبدیل میشوند. 

در ادامه میتوانید برش و سایر تصاویر این پروژه کوچک اما دقیق را مشاهده کنید : 

- نظر شما دربارۀ این پروژه چیست؟ به نظرتان نقاط قوت و ضعف آن کجاست؟ آن را چگونه تحلیل میکنید؟