دیوار قرمز / ریکاردو بوفیل

دیوار قرمز / ریکاردو بوفیل

- دیوار قرمز یک مجتمع مسکونی واقع در کالپ اسپانیا است. ساختمان این پروژه با الهام از سنت قصبه‌ها، به شکل واضحی با فرهنگ محبوب اعراب مدیترانه ارتباط برقرار کرده است. پر اهمیت جلوه دادن نقش رنگ در نماهای خارجی و داخلی و تضاد با زمینۀ پیرامون یکی از ویژگی‌های عمده این پروژه است. دیوار قرمز در سال ۱۹۶۸ توسط معمار سر‌شناس اسپانیایی ریکاردو بوفیل طراحی و ساخته شده است. شمای کلی مجموعه به قلعه‌ای می-ماند که از فراز تپه به آسمان صعود کرده است.

-از مشخصه‌های دیگر این مجموعه سازماندهی و تنظیم روابط مابین فضاهای عمومی و خصوصی است که از طریق تفسیر مجدد ارتباطات فضایی قصبه‌های کهن به دست آمده است. جداره‌ها، پله‌ها، سطوح مختلف ارتفاعی، پل‌ها؛ این نوع سازماندهی تصویر مدرنی است از سیرکولاسیون یک قصبۀ سنتی. که به فراهم کردن دسترسی به ۵۰ واحد آپارتمانی منجر شده است.

   

-پیچیدگی پروژه به تقسیم بندی واحد‌ها هم سرایت کرده است، سوئیت‌های ۶۰ متری، آپارتمان‌های دو خوابه ۸۰ متری و سه خوابه ۱۲۰ متری برنامه عمده این پروژه را شکل داده‌اند؛ ریکاردو بوفیل تمایل زیادی به افزایش سطح کیفیت زندگی ساکنین نشان داده است. فضای تراس، آفتابگیر، استخر، سونا برای همۀ ساکنین قابل دسترس است.

- طیف متنوع رنگ قرمز پوشش خارجی بنا، تضاد جذابی را در چشم انداز اطراف به وجود آورده است. در طرف دیگر پله‌ها سطوح سیرکولاسیون با طیفی سرد از آبی آسمانی تا نیلی و بنفش رنگ آمیزی شده است که ترکیب این تضاد و همخوانی در شرایط جوی مختلف به تقابل و تداوم بصری همزمان با محیط می‌انجامد.

-دیوار قرمز بهترین نمونۀ یک هزارتو است. هندسۀ منتج شده از صلیب یونانی که در سطحی سه بعدی رشد کرده است و فضاهای خدماتی مثل آشپزخانه‌ها و حمام را قطع می‌کند استخوان بندی اصلی این پروژه را شکل داده است.

(برای مشاهده تصاویر در سایز اصلی روی آنها کلیک کنید)

    

   

-نظر شما دربارۀ این پروژه چیست؟ چقدر با معماری مدرن اسپانیا آشنایی دارید؟ این پروژه را چگونه ارزیابی میکنید؟