خانه نئوندورف

خانه نئوندورف

خانه نئوندورف که جان پاوسون و کلودیاسیلوسترن در جزیره ماریوکا واقع در اسپانیا طراحی کرده اند به بررسی ظرفیت-های دیوار ، به عنوان یک عنصر ابتدایی معماری می-پردازد این خانه سعی در انتقال فضاهای ایجاد شده بواسطه امتداد دیوارهای طراحی شده خود در سایت و اطراف را دارد، زمانی که دیوار وظیفه راهنمایی مخاطب را بر عهده دارد ، چهره-ای متفاوت از مناظر پیرامون سایت و خانه را پیشروی شما قرار خواهد داد ، و در ادامه به آرامی مخاطب را به مرکز سوق میدهد.

خانه نئوندورف را می-توان مثالی برای جمله معروف لوکوربوزیه که می-گوید «معماری بازی احجام زیر نور است» دانست. همچنین این اثر با سطوح قرمزرنگ خود کنتراست مناسبی را از این رنگ گرم در مقابل آسمان آبی و درختان سبز در پس زمینه پروژه ایجاد کرده است.

طراحی مناسب مسیر ، کاسته شدن تدریجی از عرض پله ها ، معبر عریض و نیز ارتفاع دیوارهای کناری معابر ، افراد را به آرمی به داخل خانه هدایت می-کنند.

با طی کردن مسیری نسبتا طولانی ، صعود آرام از آن ، نزدیک شدن به فضای بین دو دیوار و آستانه ورود به حیاط خانه ، به عنوان نقطه مکث و تجربه حضور در محیطی جدید برای مخاطب ایجاد می-شود. دیوارهای پیرامونی ساختمان با مرزبندی تا پیش از نزدیک شدن مخاطب فضای داخلی را آشکار نخواهند کرد. این رویکرد طراح تلاشی است برای ایجاد حریم و در کنار آن به ترغیب مخاطب به کشف و ورود به فضای داخلی.

پس از قرارگیری در مرکز فضای خانه ، به نقطه-ای خواهید رسید که بازشوها تصاویر انتخاب شده-ای را قاب کرده و با نمایش آن افراد را جذب خود کرده اند. یکی از این تصاویر قاب شده به کمک حذف بخشی از دیوار و ایجاد نشستگاهی در کنار استخر ایجاد شده که بازتاب آسمان در آب و رنگ سبز انبوه درختان جنگل در پس زمینه جلوه زیبایی به آن داده است.

در نهایت خانه نئوندرف با برانگیختن احساس افراد ، هدایت آن-ها در مسیر طراحی شده ، راهنمایی مخاطب به درون و ارائه فضایی متمایز باعث خلق تجربه ای متفاوت شده است.

نظر شما چیست ؟ پروژه خانه نئوندورف را چگونه ارزیابی میکنید ؟ با کارهای جان پاوسون چقدر آشنایی دارید ؟