ریچارد نویترا؛ زیستن به واسطۀ طراحی

ریچارد نویترا؛ زیستن به واسطۀ طراحی

در اواسط قرن مدرن، ریچارد نویترا به خاطر خطوط برش خوردۀ مدرنیستی اش به خوبی شناخته شده بود. ساختمان های او ترکیب خالصی از مصالح محبوب معماران مدرن؛ فلز و بتن و شیشه بودند. ریچارد در سال 1892 در اتریش متولد شد. پدرش صاحب کارخانۀ ریخته گری بود، و مادرش عضو ثابت جامعۀ یهودیان وین. او دو برادر داشت که به آمریکا مهاجرت کرده بودند. در سال 1910 به دانشگاه تکنولوژی وین راه یافت و در آنجا معماری را در مکتب 'آدولف لوس'، که نظریاتش زیرساختهای معماری مدرن را محکم کرده بود آموخت. پس از جنگ جهانی اول به سوئیس رفت و با گوستاو آمان در زمینه معماری منظر همکاری کرد. به خاطر ذوق سرشارش در 1921 به عنوان معمار ارشد شهر لوکنوالده آلمان انتخاب شد و بعدتر به دفتر معماری اریک مندلسون در برلین پیوست، در 1922 با 'دینه ندرمان' ازدواج کرد، یکسال بعد به آمریکا مهاجرت نمود و در سال 1929 شهروند رسمی آمریکا شد.

در آمریکا برای مدت کوتاهی در دفتر 'فرانک لوید رایت' کار کرد، تا اینکه دوست صمیمی دوران تحصیلش رودلف شیندلر از او دعوت کرد تا با هم در خانه ای که تازه ساخته بود کار و زندگی کنند. اولین پروژه های نویترا در لوس آنجلس زمانی شکل گرفتند که او طراحی منظر خانۀ لاول را ارائه داد، بعد برای خانم 'ایلین بارنسدل' کارفرمای معروف فرانک لوید رایت، چند پروژۀ کوچک مثل آلاچیق و استخر طراحی کرد. متعاقبا کارهای شخصی اش را توسعه داد و تلاش کرد ساختمان هایی طراحی کند که بیانگر سبک بین المللی باشند. نویترا به خاطر دقت بالای هندسۀ بناهایش مشهور شد، ساختمان هایی که طراحی کرده نمادی از تغییر در نگاه به سکونت در اواسط دوران مدرن هستند. بد نیست بدانید هم اکنون دوزاده اثر معماری از ریچارد نویترا تحت نظارت قانون حفاظت تاریخی فرهنگی آمریکا هستند. او در کنار طراحی پروژه به تربیت شاگردان هم مشغول بود، از مشهورترین شاگردانش میتوان از هارول همیلتون هریس و رافائل سوریانو نام برد. در 1932 پروژه هایش در سمیناری که به سرپرستی فیلیپ جانسون و هنری راسل هیچکاک در موزه هنرهای معاصر آمریکا برگزار شد به نمایش در آمد. نویترا در کنار شمار زیاد پروژهایش که در آمریکا اجرا شده اند، تنها 8 ویلا در اروپا طراحی کرده است، ریچارد نویترا در آوریل 1970 در شهر ووپرتال آلمان فوت کرد.

اگر نیوترا در زندگی حرفه ای اش مدیون کسی باشد آن شخص عکاس پرآوازه جولیوس شولمن است، تجربه ای شگفت انگیز به سفارش مجلۀ هنر و معماری با نام (Case Study Houses) که به بررسی آثار آوانگارد در حوزه مسکونی می پرداخت،باعث شد تا جنبشی در معماری آن سال های امریکا بوجود بیاید، در واقع فراتر از معماری، این نگاه هوشمندانۀ شولمن بود که ساختمان های نیوترا را به جاودانگی پیوند زد.

خانه هایی که نیوترا طراحی کرده است، از بسیاری جهات حائز اهمیت اند. آنها بسیار شفاف و بی پرده اند، ساختمان تا جایی که توانسته به زمین نزدیک شده است، صفحات افقی سقف مثل برگه های کاغذ روی جداره های شیشه ای اطراف شناورند و حس حضور سبک و لرزنده ای را ارائه میدهند. با تمام این تفاسیر میتوان مهمترین عنصر در معماری نیوترا را نور دانست، همچنانکه پیتر زومتور در این باره میگوید :

"در میان آثار کلاسیک مدرن، خانه هایی را دیده ام که نور و محیط اطراف خود را تجلیل میکنند. مثلاً خانه های ریچارد نویترا در کالیفرنیا. به نظر نمیرسد که سایه ها در این آثار عهده دار نقش مهمی باشند. اما در عوض، روشنایی از اهمیت بسیاری برخوردار است: نور و هوا و چشم انداز بیرون، احساس سکونت در محیط پیرامون خانه، خواست جاری شدن محیط به داخل-محیط با تمام نورها و سایه هایش"

نیوترا تلاش میکرد ساختمان هایش را با محیط پیرامون پیوند بزند، البته این با تفسیری که ما امروزه با نام معماری همسو با طبیعت میشناسیم یکی نیست، از خانۀ کافمن که در دشتی بیابانی واقع شده است، تا خانۀ استالر که محیط پیرامونش سرسبز است. متریال ها، فرمها، جزئیات و حتی ابعاد بازشو ها ثابت بوده اند. مسئلۀ اصلی برای نیوترا حضور در طبیعت بوده، حضوری که در هر لحظه به صورت متداوم باقی است. مهم نیست کجای خانه هستید، شما در واقع بیرون هستید، همان لحظه که درونید. 

 در آخر باید اضافه کنم که ساختمانهای نیتوار نمادین هستند، آنها بیانگر سبک خاصی از زندگی اند، این ساختمان ها همانقدر که با طراوت و سبک و روشن اند، دست نیافتنی هم هستند. خانۀ استالر با 60 سال قدمت، 10.5 میلیون دلار قیمت گذاری شده است. این خانه ها تجلی زندگی به سبک طبقه مرفه آمریکا در دهه های میانی قرن بیستم هستند. اگرچه مجلل نیستند، اما رویاگونند. و مسلما برای هر رویا هزینۀ بالایی باید پرداخت!

 

در ادامه میتوانید بازدیدی از خانۀ لاول داشته باشید! ویدئوی زیر را تماشا کنید:

 

نظر شما چیست؟ از معماران کلاسیک مدرن به چه کسانی علاقه مندید؟ معماری ریچارد نویتار را چگونه ارزیابی میکنید؟ نظراتتان را با نقاب معماری در میان بگذارید.